Dobre ogłoszenie o pracę

Dobre ogłoszenie o pracę

Artykuł miesiąca

Ogłoszenie o pracę jest kluczowym elementem wpływającym na skuteczność rekrutacji. To właśnie ono przyciąga kandydatów oraz pomaga budować wizerunek firmy jako potencjalnego pracodawcy. Jednak by spełniało swoją funkcję, przy jego tworzeniu należy pamiętać o kilku zasadach.

Ustal, kim jest adresat ogłoszenia

Pierwszym krokiem i podstawą działania powinno być ustalenie, kim są osoby, do których kierujesz swoje ogłoszenie. Zastanów się, jakie kwalifikacje powinien mieć Twój potencjalny pracownik, co ceni sobie w miejscu pracy, a co może zadziałać odstraszająco. Inne aspekty będą istotne dla osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy, a inne dla dojrzałych, doświadczonych osób.

Pamiętaj też, by ogłoszenie było napisane językiem dostosowanym do odbiorcy. Weź też pod uwagę, że dla różnych grup docelowych kluczowe są różne aspekty – np. badania serwisu z darmowymi ogłoszeniami o pracę Pokato.pl wskazują, że pracownicy fizyczni najbardziej zwracają uwagę na konkretny opis stanowiska oraz podaną wysokość zarobków. Są to niuanse, które należy bezwzględnie wziąć pod uwagę podczas tworzenia ogłoszenia.

Tylko konkretne informacje

Osoby poszukujące pracy często wskazują na podstawową wadę wielu ogłoszeń o pracę – długie wstępy, opowiadające o powodach, dla których firma jest liderem w swojej branży oraz nic nie mówiące sformułowania, takie jak „młody, dynamiczny zespół” czy „możliwości rozwoju”. Takie informacje są przez kandydatów ignorowane. Poszukują oni konkretów: dokładnego opisu obowiązków, wymagań oraz tego, co mogą otrzymać od firmy. Dlatego konieczne jest zwrócenie uwagi na sposób ich opisania.

Tytuł (nazwa stanowiska)

Tytuł jest elementem, który sprawia, że kandydat zdecyduje się przyjrzeć szczegółom oferty, bądź ją pominie. Szczególnie ważne jest, by nazwa stanowiska była adekwatna do obowiązków – im węższa i bardziej precyzyjna, tym lepiej. Przykładem jest tutaj stanowisko, które może być opisane ogólnie jako „specjalista ds. marketingu internetowego”. Jest to bardzo ogólne określenie. Jeżeli jednak pracownik na tym stanowisku ma zajmować się głównie optymalizacją stron internetowych, warto nazwać je „specjalistą SEO”; w przypadku, gdy głównym zadaniem ma być kontakt z mediami, można rozważyć nazwę „specjalista ds. public relations”. Zwiększa to prawdopodobieństwo zainteresowania ofertą odpowiednich kandydatów.

Wstęp

Badania pokazują, że opis firmy to część ogłoszenia ciesząca się najmniejszym zainteresowaniem kandydatów. Warto oczywiście wspomnieć, czym się zajmuje, ale zwięźle – nie więcej niż 1-2 zdania. Jaka firma, kogo szuka i dlaczego ta oferta jest interesująca – te informacje w zupełności wystarczą. Kandydat chcący poznać firmę bliżej, znajdzie niezbędne informacje na stronie internetowej.

Zakres obowiązków

To samo stanowisko w różnych firmach może oznaczać nawet dość znaczne różnice obowiązków. Dlatego kandydaci wskazują, że konkretny i jednoznaczny opis zakresu obowiązków jest jednym z najważniejszych elementów ogłoszenia.

Ustalenie zadań, za które będzie odpowiadał nowy pracownik ułatwi zadanie sobie pytania „jak wygląda dzień pracy osoby na tym stanowisku?”. Dzięki temu można wyszczególnić konkretne obowiązki i zakres odpowiedzialności.

Wymagania

W ogłoszeniu należy jasno określić, czego wymagasz od kandydata: konkretnych umiejętności, wykształcenia, doświadczenia, specjalnych uprawnień. Warto podzielić je na dwie sekcje: wymagane oraz to, co jest mile widziane, ale nie niezbędne.

Co firma oferuje w zamian?

Większość osób wskazuje, że najważniejszym elementem ogłoszenia o pracę jest konkretnie wskazana wysokość wynagrodzenia lub widełki płacowe. Co ważne, określenie „atrakcyjne wynagrodzenie” nie jest konkretną informacją. Warto również wspomnieć o benefitach – elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, karta Multisport, prywatna opieka medyczna – słowem, o wszystkich aspektach innych niż wynagrodzenie, które sprawiają, że firma jest atrakcyjnym pracodawcą.

Dodatkowe informacje

Oprócz wyżej wymienionych elementów warto umieścić w ogłoszeniu dodatkowe informacje, które mogą podnieść jego wartość, w tym:

  • kultura organizacji pracy (brak dress code, wyjazdy integracyjne),
  • lokalizacja miejsca pracy,
  • przebieg procesu rekrutacji (np. czy jest ona wieloetapowa),
  • krótka wzmianka, co wyróżnia pracodawcę i dlaczego warto pracować akurat w tej firmie.

Oczywiście nie istnieje jeden konkretny wzór tego, jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę. Jednak świadomość tego, jakie informacje są najważniejsze dla kandydatów oraz czytelność sprawiają, że będzie ono przyciągać uwagę oraz zachęci do wysyłania aplikacji. Kandydaci, odwiedzając portal z ogłoszeniami, przeglądają ich zwykle bardzo dużo. Dlatego tak ważne jest, by się korzystnie wyróżnić i zapaść odbiorcy w pamięć.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments