Wywiad konkurencyjny nie ogranicza się jedynie do obserwacji konkurentów. Pozwala to zaobserwować innowacje, które zaburzą dany sektor: są one czasami związane z dystrybucją, dostawą, obsługą posprzedażową, a nie tylko z produktem lub usługą. Identyfikacja wpływu innowacji pozwala na dostosowanie się do nich, zanim konkurent je wyeksponuje, aby pokazać swoją szybkość, skuteczność i oczywiście dzięki swojej reaktywności bezwstydnie podebrać Ci klientów. Konieczne jest zatem zapoznanie się z wszystkimi parametrami i wskaźnikami.
Wywiad konkurencyjny jest techniką marketingową, niezbędną do przetrwania firmy. Pozwala to firmie na redefinicję swoich podstaw strategicznych, ale przede wszystkim na konfrontację z konkurencją.
W tym przypadku zobowiązuje to firmę do przyjęcia określonych technik, a w szczególności do ciągłego zwracania uwagi na dynamiczne i innowacyjne otoczenie. W praktyce, wywiad konkurencyjny składa się z badań, analizowanie i wykorzystywanie informacji o firmie, jej sektorze działalności i konkurentach w celu rozwijania jej konkurencyjności i produktywności. Aby to zrobić, oto kilka narzędzi i porad, które będą dla Ciebie przydatne.
Spis Treści
Wartość dodana wywiadu konkurencyjnego.
W świecie przedsiębiorczości informacja odgrywa istotną rolę w rozwoju firmy. Jeśli podczas projektowania usługi lub produktu zostaniesz wyprzedzony przez konkurenta, możesz być pewien, że Twój biznes będzie miał problemy z wystartowaniem. Jednak przeprowadzając wywiad konkurencyjny przed wprowadzeniem czegokolwiek na rynek, uświadomisz sobie mocne i słabe strony swojego nowego produktu/usługi. Będziesz wtedy zmuszony do znalezienia rozwiązań dla swoich słabości. Po monitorowaniu, udoskonalaj swoje strategie, a staniesz się bardziej skuteczny. Możesz wtedy wyróżnić siebie i swój produkt/usługę na tle konkurencji.
Jakich informacji powinieneś szukać?
Aby Twoja firma mogła się rozwijać, bądź na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w Twojej branży. Dowiedz się o nowych konkurentach, ofertach promocyjnych, usługach lub produktach, które będą z Tobą konkurować. Zwracaj uwagę na wszelkie artykuły i informacje prasowe, które są istotne dla Twojego sektora. Musisz być świadomy nowych klientów, sojuszy, przejęć, partnerstw, kontraktów lub umów, które mogą być otwarte dla Ciebie lub Twoich konkurentów.
Korzystanie z internetowych źródeł informacji.
Ponieważ większość informacji jest publikowana w Internecie, należy zapoznać się ze stronami internetowymi prasy związanej z Państwa działalnością. Zainteresuj się również ogólną prasą biznesową. Najlepszym sposobem, aby być na bieżąco, jest subskrypcja różnych kanałów RSS mediów, które Cię interesują. Ponadto Alerty Google pozwalają zaoszczędzić czas przy wyszukiwaniu informacji. Wszystko co musisz zrobić, to skonfigurować swój e-mail zgodnie z Twoją wygodą, a zostaniesz powiadomiony w odpowiednim czasie. Przydatne są również narzędzia 2.0, takie jak społeczności i fora internetowe. Są to doskonałe sposoby na znalezienie cennych informacji.
Zdefiniuj swój rytm monitorowania.
W zależności od sektora działalności i celu, jaki chcesz osiągnąć, znajdź swoje tempo rozwoju wywiadu konkurencyjnego. W tym celu należy określić ramy badawcze i dokładnie zdefiniować informacje, które będą potrzebne. Następnie trzeba będzie przeanalizować te informacje, a w konsekwencji określić swoją strategię w stosunku do konkurencji. Możesz również skorzystać z oprogramowania do analizy konkurencji, aby zwiększyć efektywność. Wielu usługodawców oferuje również usługi monitoringu, a wszyscy z nich mają swoją stronę internetową. Nie wahaj się pytać.